Cafeïne als supplement om gewicht te verliezen?

cafeine afvallenCafeïne is een van ’s werelds populairste middelen om gewicht te verliezen. We vinden het terug in een grote verscheidenheid aan natuurlijke bronnen. Zo zit het bijvoorbeeld in koffie, maar wordt het ook toegevoegd aan supplementen als fatburners en pre-workout boosters. Dit soort fitness supplementen worden veel gebruikt om de sportprestaties te verbeteren en het afvallen te stimuleren. Is dat nuttig? Meer en meer wordt er in de media geroepen dat cafeïneconsumptie gewichtsverlies kan bevorderen, maar is dat wel zo? En zo ja, hoe bevordert cafeïne dan gewichtsverlies? In dit artikel op Supplementaanbiedingen.nl proberen we al jouw vragen omtrent dit populair afslankmiddel te beantwoorden.

Wat is cafeïne?

Cafeïne is een xanthine alkaloïde en het meest gebruikte stimulerend middel ter wereld. Het komt voor als een witte kristallijne vaste stof die bitter is in smaak. Het is wijd gevonden in de natuur en kan worden geëxtraheerd uit de bladeren, zaden en vruchten van verschillende planten. Echter zijn de populairste plantaardige bronnen van cafeïne theebladeren, koffiezaden, kolanoot, guarana en yerba mate.

Caffeïne is een legale psychoactieve drug. Het veroorzaakt een stimulerende werking in het centrale zenuwstelsel. Hoewel het giftig is bij hoge doses, heeft een regelmatige maar bescheiden cafeïneconsumptie meer voordelen dan nadelen. Naast een centraal actieve stimulerende werking heeft cafeïne ook een diureticum effect. Daarom is het eveneens werkzaam als vochtafdrijver. Echter moet men wel opletten voor uitdroging bij het overmatig gebruik ervan.

Veel koffie drinken

Regelmatige consumptie van veel cafeïne kan tolerantie veranderen in fysieke en mentale afhankelijkheid. Wanneer deze afhankelijkheid zich ontwikkelt, zal een plotselinge stopzetting van het gebruik van koffie onttrekkingssymptomen zoals prikkelbaarheid, verlies van mentale focus, hoofdpijn, slapeloosheid en maagklachten veroorzaken. Deze symptomen kunnen verergeren tot gevoelens van angst en depressie, misselijkheid en braken.

Hoe werkt caffeine?

De meeste effecten van cafeïne in het lichaam worden veroorzaakt door de remming van adenosine. Adenosine is een vrij circulerende stof die in het hele lichaam voorkomt. De interactie tussen cafeïne en adenosine gebeurt vooral in de hersenen. In het centrale zenuwstelsel beschermt adenosine de hersenen door het verminderen van de neurale activiteit en het verhogen van de bloeddoorstroming. In wezen is het een remmende neurotransmitter in de hersenen.

Wanneer cafeïne antagoniseert in de hersenen verhoogt het de activiteiten van andere neurotransmitters zoals noradrenaline, epinefrine, acetylcholine, dopamine, serotonine en glutamaat. Om deze effecten te veroorzaken, kruist cafeïne gemakkelijk de bloed-hersenbarrière omdat het wateroplosbaar en in vet oplosbaar is.

Koffie en sportprestaties

koffie gewichtsverliesBuiten de hersenen verhoogt cafeïne het gebruik van vet om energie op te wekken terwijl het gebruik van glycogeen afneemt. Dit betekent dat cafeïne vet verbrandt maar dat het de bloedsuikerspiegel niet verhoogt. Door het verbranden van vet geeft cafeïne extra energie om mentale en fysieke prestaties te volbrengen. Omdat het het niveau van epinefrine in het lichaam verhoogt, zet caffeïne lichaamsvet en de triglyceriden in spieren om in vrije vetzuren. Dit leidt tot een verhoogde vetoxidatie. Door deze vernieuwde energie blijft het in de spieren opgeslagen glycogeen gespaard.
Dit alles vertaalt zich in gewichtsverlies door vetverbranding zonder spierverspilling (door het sparen van het glycogeen in de spieren) en zonder de vermoeidheid die gepaard gaat met het sporten.

Cafeïne en afvallen?

De meeste reclamecampagnes lijken het erover eens te zijn dat de consumptie van cafeïne kan helpen om gewichtsverlies te bereiken.

Terwijl er aanwijzingen zijn dat cafeïne echt gewichtsverlies kan veroorzaken, hebben de meeste studies betrekking op cafeïne in combinatie met andere afslankingspillen zoals ephedra en groene thee of levensstijl veranderingen zoals een gezond dieet en regelmatige lichaamsbeweging. Daarom is het zeer waarschijnlijk dat de rol van enkel cafeïne in gewichtsverlies niet zo belangrijk is als algemeen wordt aangenomen. Mensen die supplementen met cafeïne innemen om af te slanken (zoals pre workout boosters of fatburners), nemen het vóór hun regelmatige oefeningsschema. Vaak onderhouden ze daarbij ook een dieet van beperkte, gezonde voeding.

Vochtafdrijvende werking

Ten tweede is het diureticum effect van caffeïne alleen effectief voor mensen met watergewicht of oedeem. De meeste gewichtstoename is te wijten aan vetophoping en niet waterretentie. Daarom is het onwaarschijnlijk dat het diuretische effect veel zwaarlijvige mensen ten goede zal komen. Bovendien wordt het diureticum effect van cafeïne minder significant bij gewone consumenten. Dit is te wijten aan de tolerantie die het lichaam ontwikkelt aan de regelmatige inname van cafeinehoudende dranken.

Aangezien een matige consumptie van cafeïne veilig is en gezonde voordelen heeft, is het nooit slecht om het te gebruiken als onderdeel van jouw afslankplan. Echter mag het hiervan niet de steunpilaar worden.


Wil jij meer advies lezen over het gebruik van bepaalde supplementen. Bekijk dan eens alle supplementen tips van Supplementaanbiedingen.nl. Wij helpen jou graag bij het vinden van de beste voedingssupplementen voor de beste aanbieding. Check voor meer korting alle supplementen kortingscodes!

Dit vind je mogelijk ook interessant!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.