Het nut van een Weightgainer

nut van weightgainersDe naam zegt Weightgainer zegt het eigenlijk al. Een supplement dat bedoeld is om je te helpen bij het aankomen. Weightgainers bevatten veel calorieën en daardoor kan je sneller aan je calorie-behoefte komen. Weight-gainers worden vaak gebruikt door mensen die minder snel massa aan kunnen komen of mensen die geen zin of tijd hebben om hun maaltijden voor te bereiden. Een weightgain shake is makkelijk klaar te maken en je krijgt de juiste voedingstoffen binnen (als je de juiste Weight-gainer hebt aangeschaft). Iemand met het lichaamstype ectomorph (persoon die moeilijk massa aankomt) kan snel massa aan komen door de hoeveelheid calorieën die in een shake zit. Een persoon die het lichaamstype endomorph heeft(iemand die snel vet aankomt) heeft misschien minder baat bij zo’n weightgainer. In dit artikel op Supplementaanbiedingen.nl leggen je het nut van een weightgainer uit en geven we je een mooi recept om zelf een weightgainer te maken!

Voordelen van een weightgainer

Een groot voordeel van een weight-gainer is dat je snel aan je caloriebehoefte komt, zonder dat je er veel moeite voor hoeft te doen. Het is makkelijk mee te nemen naar werk, school en naar de gym en dat bespaart  je een hoop tijd. Zeker als je het vergelijkt met maaltijd voorbereiden / meal preppen.

De belangrijkste voordelen van weightgainers zijn:

  • Snelle manier om je caloriebehoefte te halen
  • Bevat de juiste voedingsstoffen voor herstel
  • Snel klaar te maken
  • Voordeliger dan complete maaltijden
  • Kan creatine bevatten
  • Verkrijgbaar in verschillende lekkere smaken

Weightgainer kopen? Waar moet ik op letten?

Een weight-gainer bestaat uit zowel vetten, koolhydraten als eiwitten, daarbij moet je goed kijken naar de verdeling tussen deze macro-nutriënten. Je kunt het best een weightgainer met veel eiwitten nemen, hier zal je lichaam na het sporten veel profijt van hebben omdat hij alle voedingstoffen snel tot zich neemt, denk daarbij aan een snelle eiwit opname in combinatie met koolhydraten. Zoek een weight-gainer met zo min mogelijk verzadigde vetten en kijk goed of er juist wel onverzadigde vetten in zitten. Ons lichaam heeft namelijk vetten nodig voor de opname van bepaalde vitaminen en mineralen en het in balans houden van onze hormoonhuishouding. Tot slot bevat een weightgainer vaak een heleboel koolhydraten. Dit is prima, want je lichaam heeft deze nodig als bron van energie. Let er echter goed op dat je voornamelijk complexe koolhydraten vindt in je weightgainershake en dat het aandeel suikers zo klein mogelijk is!

Conclusie: zorg ervoor dat je een Weightgainer met een hoge concentratie eiwitten en onverzadigde vetten neemt, probeer op het etiket te letten dat er niet teveel suikers in zitten. In deze test kan je zien wat de beste weightgainers van dit moment zijn!

Wanneer kan ik een weightgainer nemen?

Laten we vooropstellen dat supplementen een aanvulling zijn op een gezond en gevarieerd eetpatroon. Heb jij supplementen nodig? Dat kan je het best voor jezelf bepalen. Een weight-gainer kan je namelijk altijd gebruiken, het ligt er meer aan hoe jou lichaam hierop reageert. Het nut van een weightgainer is per persoon verschillend, daarom moet je het zelf uitproberen. Kom jij gemakkelijk aan of ben je momenteel aan het droogtrainen? Dan is een weightgainer waarschijnlijk niet direct nodig. Weet jij echter van jezelf dat je lastig spiermassa opbouwt en ben je nu aan het bulken? Dan kan een weightgain supplement zeker een goede toevoeging op je voeding zijn.

Welk tijdstip is het best om een weightgainer shake te nemen? In principe kan je deze op een door jou gewenst moment drinken. Het is maar net wat voor jou praktisch is. Mijn persoonlijke ervaring zegt dat je zo’n shake het best kunt drinken na je krachttraining, dit zorgde ervoor dat ik na mijn training geen dip had waardoor ik nog vol met energie zat. Een weight-gainer ligt zwaar op de maag, daarom is het niet verstandig om een weightgainer vlak voor je training te nemen (lees in dit artikel meer over wat je beter niet kunt eten voor het sporten).

weightgainers

Hoeveel moet ik nemen?

Dit heeft te maken met je lichaamsbouw en de hoeveelheid calorieën die jij op een dag nodig hebt. Je hoeft niet de gebruiksaanwijzing te volgen de op het label staat beschreven, het is en blijft een supplement ter aanvulling van je voeding. Mooi voordeel is dat je zelf kunt bepalen hoeveel calorieën je binnenkrijgt met je weightgainer. Je kunt namelijk zelf bepalen hoeveel scheppen poeder je neemt en of je de shake mengt met water, magere melk, halfvolle melk of volle melk.

Zelf een weight-gainer maken

Het is vrij simpel om zelf een weight-gainer te maken en dit kost je weinig tijd. Dit is een recept dat ik zelf heb gebruikt om spiermassa aan te komen. Je kan uiteraard diverse combinaties gebruiken om de shake op smaak te brengen. Alles wat je er extra bij doet moet je wel meerekenen in de voedingswaarde van de shake.

Recept voor je eigen weightgainer

Materiaal

  • Blender
  • Shakebeker 1L

Ingrediënten

  • Havermoutof Brinta – 100 gram
  • Eiwitpoeder gecombineerd met caseïne – 50 gram
  • Pindakaas of cashewnoten pasta – 2 eetlepels
  • Amandelmelk – 500 ml
  • Banaan –  1 stuk
  • Extra: Noten, lijnzaad, Powerfood, cacao poeder, Kaneel, Siroop(0 kcal), Honing

Zelf massa shake maken:

  1. Doe de 100 gram havermout of Brinta in de blender
  2. Voeg het eiwit poeder met caseïne toe in de blender
  3. Voeg daarna 2 eetlepels pindakaas toe in de blender
  4. Voeg tot slot 500 ml amandelmelk toe aan het geheel
  5. Blend de boel tot het een papperig geheel is
  6. Snijd de banaan in stukje en voeg deze aan het geheel toe
  7. Blend de banaan erbij totdat er geen stukjes meer inzitten
  8. Voeg daarna je eigen combinatie van extra toppings toe die je lekker vindt

weightgainer recept

Weightgainers voor bulken

Zoals je hebt kunnen lezen kan een weightgainer een goede toevoeging op je dagelijkse eetpatroon zijn. Of een weight-gainer noodzakelijk voor je is ligt geheel aan jouw eigen doelen en situatie. In principe kan je alle calorieën en voedingsstoffen die je nodig hebt uit ‘normale’ voeding halen. Kom jij echter lastig aan en heb je erg veel calorieën nodig volgens jouw voedingsschema voor bulken? Dan kan het gebruiken van een weightgainer wenselijk zijn. Op deze manier krijg je op een voordelige en snelle wijze namelijk een hoop kcal, eiwitten, koolhydraten en vetten binnen die je lichaam nodig heeft tijdens het opbouwen van spiermassa.  Let er bij het vergelijken van weightgainers goed op dat je een supplement neemt met een ruime hoeveelheid eiwitten, goede onverzadigde vetzuren en zoveel mogelijk complexe koolhydraten in plaats van (goedkope) suikers.

Dit vind je mogelijk ook interessant!

2 gedachten over “Het nut van een Weightgainer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.